Viktminskning + GI Metoden = Sant

Viktminskning del 2

viktminskning

Att komma igång med viktminskning & GI Metoden

Du kan gå ner i vikt på många olika sätt. Visst skulle du kunna få en viktminskning som supermodellerna och svälta dig själv, men vem vill göra det?

Det finns några saker som de flesta experter håller med om när det gäller dieter och viktminskning generellt.

Först och främst måste du dricka en massa vatten. De flesta av oss dricker inte ens i närheten av den mängd vatten man bör dricka. Coca Cola och kaffe räknas inte!

Ja du bör verkligen dricka åtta två deciliters glas med vatten om dagen – eventuellt mer beroende på din vikt.

Jag kommer snart till varför GI metoden och viktminskning hör ihop.

Vatten är en naturlig aptitnedsättare. Om du dricker ett glas vatten innan du äter så får det helt enkelt inte plats lika mycket mat i matsäcken.

Du kommer självklart  inte att gå upp i vikt av att dricka en massa vatten. Det är när du inte får i dig tillräckligt med vatten under dagen som kroppen blir uttorkad.

När den till slut får vatten lagrar den det för framtida behov. Det är då vi känner oss uppblåsta och svullna av vattenvikt.

Det är dock så att kroppen gör sig av med vatten helt naturligt om du ger den tillräckligt regelbundet.
Om du dricker tillräckligt med vatten får du fördelarna med mjukhet och fukt på köpet.

Du bör alltid äta en balanserad måltid. Detta kan vara det enda vi lärde oss i lågstadiet som vi använder oss av i vuxna livet – de olika matgrupperna.

Proteiner och kolhydrater är essentiella för en hälsosam måltid. Kolhydraterna är den största källan för energi och proteinerna bränner fett. Varje måltid bör minst innehålla en del protein och en del kolhydrater.

vitkminskning

GI Metoden

Hoppa inte över måltider!

En av de sämsta sakerna vi kan göra när vi försöker gå ner i vikt är att hoppa över en måltid. Jag har sett det vid otaliga tillfällen: En individ är motiverad till att gå ner i vikt och beslutar sig för att endast äta två gånger om dagen. Men din ämnesomsättning behöver mat regelbundet. Din kropp tror att den svälter om du äter oregelbundet. Det kommer inte hjälpa din viktminskning. I dessa fall lagrar den allt den får som fett till energi.

Motion. Du kan helt enkelt inte gå ner i vikt om du har en stillasittande livsstil. Människor som motionerar lever längre och mår bättre. De går även ner i vikt snabbare. Men, håll det enkelt.

Thomas Jefferson sa en gång: ” Motion är kungen när det handlar om att stärka kroppen och promenader är den bästa träningsformen”.

Det är aldrig för sent att komma i form. Vi ger dig en hel separat sektion om träning, men du behöver inte bli medlem på ett gym eller bli nästa berömda bodybuilder. Det finns många olika sätt du kan motionera tillräckligt på som kan skynda på din viktminskning.

Det finns förstås en enkel formel för att räkna ut viktnedgång: gör dig av med mer energi än du stoppar i dig varje dag. Du kommer att gå ner i vikt om du till exempel får i dig 2000 kalorier per dag och förbränner 2500 varje dag.

Kanske tänker du: ” Varför inte bara drastiskt dra ner på mitt kaloriintag, då behöver jag ju inte förbränna så mycket för att gå ner i vikt?”.

Det skulle innebära att du svälter dig själv och är inte alls en bra idé. På detta sätt blir du svagare, mer hungrig och du kommer att äta ganska mycket sen.

Din kropp behöver mat och kalorier för att få energi. Du måste äta tillräckligt för att inte svälta och du bör kunna förbränna dessa kalorier och mer därtill efteråt. Å andra sidan kommer det inte att hända någonting om du förbränner exakt lika mycket kalorier som du får i dig.

Hemligheten med viktminskning utan att vara hungrig handlar om att välja rätt slags mat. Du behöver se till att äta mat som inte innehåller så mycket kalorier men som ser till att magen blir nöjd så att du inte blir hungrig direkt igen.

Viktminskning är inte så komplicerat som många tror.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: