Så påverkas vi av det vi äter

Så påverkas vi av maten

Så påverkas vi av maten

Din kropp behöver mat och kalorier för att få energi. Du måste äta tillräckligt för att inte svälta och du bör kunna förbränna dessa kalorier och mer därtill efteråt. Å andra sidan kommer det inte att hända någonting om du förbränner exakt lika mycket kalorier som du får i dig.

Hemligheten med en viktminskning utan att vara hungrig handlar om att välja rätt slags mat. Du behöver se till att äta mat som inte innehåller så mycket kalorier men som ser till att magen blir nöjd så att du inte blir hungrig direkt igen.

Vi hittade en väldigt intressant studie som visar hur vår vikt påverkas av sättet vi äter på. Studien utfördes på New Zeelands universitet i Auckland 1999.

Manliga deltagare delades in i tre olika grupper.

Varje grupp sattes på en diet med olika fettprocent (deras kaloriintag per dag bestod av 60, 40 eller 20 procent fett) men ingen begränsning av kalorier. Männen blev tillsagda att äta så mycket de ville av de tillåtna matvalen.

Som förväntat gick de män som åt av dieten som innehöll 20 procent fett ner i vikt eftersom de åt mindre kalorier. Fett innehåller nio kalorier per gram jämfört med fyra kalorier per gram i kolhydrater eller protein. Med andra ord, ju mer fett maten innehåller desto mer kalorier finns det också. Men, männen i denna grupp var inte alls hungriga, trots det låga innehållet av kalorier i deras diet.

Forskarna upptäckte att männen i gruppen med den lägre fettprocenten omedvetet kompenserade genom att välja mat som vägde lika mycket som männen i grupperna med högre fettprocent valde, med resultat att de inte var hungriga.

Vad man kan utläsa ur detta är att vikten på maten du äter kan ha en viktigare roll än fett och kalorier när det handlar om att bli mätt. Med andra ord så kanske du inte behöver äta mat med mycket fett och kalorier för att känna dig mätt, men magsäcken måste känna vikten av en speciell mängd mat.

Det finns flera andra studier som visar att människor verkar äta mat som väger lika mycket varje dag, oberoende av mängd fett och kalorier måltiden innehåller. Man kan nästan tolka det som att magsäcken har en inbyggd våg som är inställd på en speciell vikt som du måste äta innan du känner dig mätt.

Detta kan förklara det rationella med att dricka ett glas vatten eller ta en skål soppa innan man äter för att minska aptiten. Det kan också förklara varför människor som äter enligt en diet med lågt fettintag ändå kan gå upp i vikt, om majoriteten av det de äter är stärkelserik mat som är processad och inte innehåller så mycket fibrer.

Du kan äta många fluffiga vita brödskivor innan du blir mätt medan det räcker med två skivor av ett fullkornsbröd för att det ska kännas som att du har ätit upp hela brödlimpan. Genom att äta mat med mycket fibrer som till exempel havregryn får du i dig mindre kalorier (170 gram havregryn innehåller endast 120 kalorier) utan att vara hungrig.

Så, hur väljer man rätt sorts mat?

Spana in vår GI-tabell här (och välj livsmedel med lågt GI)

Leave a Comment

Previous post:

Next post: