Har du motivation för GI-metoden?

GI Metoden – kommer du att fixa det?

Tro det eller inte, men det finns en psykologisk faktor som har betydelse när man försöker gå ner i vikt. Vi jämför den med den entusiasm och passion man ibland behöver för att lyckas i sportens värld.

Tänk på din viktminskning som ditt eget personliga sportevenemang. På samma sätt som du måste känna till reglerna för spelet och grunderna i hur man utför en sport så måste du ha den korrekta informationen för att en diet (som tex. gi-metoden) ska vara effektiv.

Du kan utföra nästan allting du ger dig på i livet med perfektion om du har tillgång till de rätta redskapen. En av dessa redskap är hur man kommer i rätt sinnesstämning.

Rätt sinnesstämning kommer att ge dig motivation, engagemang och de färdigheter du behöver för att överkomma de hinder du kan stöta på i samband med frestelser, distraktioner och kontroll av GI-tabell.
Tycker du att detta låter som lite väl mycket ”new age”? Tänk om! 890372_boxes

När psykologin stämmer under din viktminskningsresa blir det inte bara roligt att gå ner i vikt utan även lättare, mer spännande och du kommer att göra förändringar som leder till en mer hälsosam livsstil. Alla nya vanor tar lite tid – det samma gäller för GI metoden.

Din sinnesstämning påverkar ditt beteende, dina handlingar och tankar. När människor utvecklas lägger de sig till med vanor och associationer som styr deras liv. De flesta av dessa vanor kontrolleras av det undermedvetna och vi har oftast ingen aning om dem. Men ditt undermedvetna kan även sabotera dina försök – även när du är omedveten om det. Detta kan ha förödande effekter på dina ansträngningar att gå ner i vikt.gi metoden
Rätt sinnesstämning innebär att man med användandet av olika tekniker och strategier kontrollerar sitt beteende genom att hålla koll på sina tankar och handlingar. När du har nått hit kommer du att vara bättre rustad för att kunna förändra dina gamla vanor och associationer som format dina tankar från första början. Du kommer att kunna byta ut dem mot nya och mer positiva vanor som kommer att möjliggöra din viktminskning och göra dig gladare under tiden.

Att komma i rätt sinnesstämning är inget som händer över en natt. Det tar lite kraft, men när du väl nått dit är det väl värt tiden det tagit. Du kommer att behöva övervaka din utveckling och ditt beteende regelbundet. Ibland kommer det att vara lätt – andra gånger inte. De goda nyheterna är att det finns några enkla sätt att komma igång med att få sig själv i rätt sinnesstämning.

Skriv ner alla dina mål – tala om för dig själv hur mycket du vill gå ner i vikt med GI metoden.

Notera alla andra mål du eventuellt har i ditt liv i övrigt när du ändå håller på.

Om du ändå ger dig på något så stort som att gå ner i vikt så kan du likaväl passa på att lägga lite kraft på att förbättra andra sidor av ditt liv när du är motiverad och har ångan uppe.
Specificera dina mål. När du generaliserar dina mål förringar du dem. Dina mål är viktiga! Gör dem viktiga!


Bestäm dig för ett slutdatum.

Du vill gå ner i vikt. Du vill gå ner i vikt till jul, till ditt bröllop eller till nästa återträff med din skolklass. Du ger dig själv ett mål att arbeta mot när du bestämmer dig för ett slutdatum och som vi nämnde innan, dina mål är viktiga!
Se till att målen är mätbara och att de verkligen går att nå. Ha inte för stora ambitioner och försök inte ge dig på mer än du klarar av. Om du behöver gå ner 10 kilo, förvänta dig inte att det ska gå på en vecka. Ge dig själv tid att göra det på ett hälsosamt sätt. Du kan också dela upp dina mål i mindre delmål. Säg till dig själv att du vill gå ner 5 kilo denna månad. Sedan säger du samma sak nästa månad.

Till slut kommer du att nå målet och känna dig nöjd över att vara lättare än förut.

Fokusera på dessa mål varje dag.

Skriv dem på en lapp och sätt upp den på kylskåpet. Notera dem i din kalender. Sätt fast en påminnelse på solskyddet i bilen. Du kommer att ha alla dina mål i tankarna när du fokuserar på dem hela tiden och när de är din första prioritet kommer du att vara på god väg att uppnå dem.


Engagera dig i dina mål – vad som än krävs.

Det finns en anledning till varför du vill nå just dessa mål. När du är engagerad blir målen ditt fokus med resultat att de kommer att bli mycket lättare att nå.
Kampen mot ämnesomsättningen när vi åldras kan inte förnekas. Vår ämnesomsättning, som förvandlar maten till energi, saktar ner för varje år som går. Sakta lägger vi på oss extra vikt om vi inte förändrar våra matvanor och vår motion för att kompensera. Det kan kännas som att man blir lurad men sanningen är att vi måste göra vissa förändringar för att kunna hålla vikten.
Att nå rätt psykisk balans för viktminskning kommer att hjälpa dig att nå dina mål och lyckas med det du föresätter dig. Sikta högt, pressa dig själv till att bli den slags människa du vill vara och lev det liv du förtjänar och vill ha. Vi har inte fått möjligheten att drömma utan att ha kraften och förmågan att uppnå dem.

Det är dags att sätta igång – just precis nu!

För mer info om hur du kan gå ner i vikt med GI metoden klicka här.

gi metoden

Leave a Comment

Previous post:

Next post: