Ämnesomsättning och din vikt

Du är säkert medveten om att din ämnesomsättning påverkar din vikt. Men vet du hur?

En vanlig uppfattning är att ämnesomsättningen hos en smal person är hög och att det är tvärtom för en som är överviktig. Men oftast har det inte med det att göra. Det är inte enbart din ämnesomsättning som avgör hur mycket du väger.

Det är istället så att vikten beror på balansen mellan de kalorier man får i sig och de kalorier man förbränner. Stoppar du i dig mer kalorier än din kropp behöver så går du upp i vikt – stoppa i dig mindre så går du ner i vikt.
Ämnesomsättningen är motorn som bränner dessa kalorier och som reglerar hur mycket energi du behöver.
Med andra ord så är ämnesomsättningen den process där din kropp omvandlar mat till energi och näring. Under denna biokemiska process kombineras kalorier, som tas från kolhydrater, fett och protein, med syre för att frigöra den energi din kropp behöver för att kunna fungera.

713747_food_3

Antalet kalorier som din kropp förbränner varje dag benämns som din totala energiförbrukning. Följande tre faktorer är de som utgör denna förbrukning:

Grundläggande funktioner. Din kropp behöver energi till alla organ, andningssystemet, blodcirkulationen, justera hormonnivåer, bygga och reparera celler även när den vilar. De kalorier som krävs för att upprätthålla dessa funktioner är din grundläggande ämnesomsättning.
Normalt sett står en persons grundläggande ämnesomsättning för användandet av den största delen energi och representerar 1/3-1/4 av kalorierna som brukas under en dag. Energibehovet för dessa grundläggande funktioner håller sig runt samma nivå och ändras inte så lätt.

Bearbetning av mat. Det krävs även kalorier för att smälta, absorbera, transportera och lagra maten som du stoppar i dig. I denna process går det åt ungefär 10 procent av mängden kalorier varje dag. Den energi som din kropp kräver för att bearbeta maten håller sig för det mesta ganska stadig och ändras inte heller den lätt.

• Fysisk aktivitet. Resten av ditt dagliga behov av kalorier går åt till fysisk aktivitet så som att spela tennis, gå till affären, springa efter hunden och andra saker som kräver rörelse. Det är du själv som avgör hur mycket kalorier som förbränns beroende på hur ofta, hur länge och hur intensivt det är.

Det kan te sig ganska logiskt att tro att märkbar viktökning eller övervikt har med låg ämnesomsättning eller en underaktiv sköldkörtel att göra. I själva verket är det väldigt ovanligt att övervikt har med låg ämnesomsättning att göra och majoriteten av överviktiga människor har inga problem med sköldkörteln. En medicinsk utvärdering kan dock fastställa om något medicinskt problem kan påverka din vikt.

Viktökning beror med största säkerhet på en obalans av energi – att få i sig mer kalorier än man förbränner. För att gå ner i vikt behöver man helt enkelt skapa en brist på energi genom att stoppa i sig färre kalorier eller göra sig av med mer kalorier genom motion – helst båda alternativen förstås.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: